Leden in de schijnwerpers: Henk Nijhuis

We zijn benieuwd naar onze leden. Wie zijn ze? Hoe denken ze zover de energietransitie? Dit keer staat Henk Nijhuis in de schijnwerpers. Hij woont in Malden, is van huis uit chemicus én een fanatieke sportieveling.

Foto boven: Bestuurslid Piet van Casteren (l) en Henk Nijhuis

Via Twente naar Nijmegen

Henk werd in 1959 geboren in het Twentse grensdorp Glanerbrug, als een van de jongsten van zeven. Zijn vader was metselaar. Zoals toen gebruikelijk was bezat het gezin daarnaast een paar koeien. De ouders van Henk stimuleerden hun kinderen steevast een goede opleiding te volgen. “Dat is gelukt’, vertelt Henk. Hij ging eerst in Enschede naar het Atheneum. Daarna studeerde hij chemie in Nijmegen. Eenmaal afgestudeerd kon hij aan de slag bij ingenieursbureau Haskoning, waar hij een collega was van mede-chemicus Johan Vollenbroek, inmiddels landelijk bekend milieuactivist. Johan zou hij later ook nog regelmatig tegenkomen.

Fervent sporter

Sport is belangrijk voor Henk en een rode draad in zijn leven. Jarenlang was hij intensief hardloper bij de 7-Heuvelenloop en actief in de organisatie. Sinds een aantal jaar is hij fervent wielrenner bij De Pedaleurs in Malden.

Specialist luchtkwaliteit

In 1992 startte Henk bij de gemeente Nijmegen en werd specialist luchtkwaliteit. Het was de tijd van heftige debatten en acties rond de vervuiling van de lokale vliegasverwerker Vasim. Later ging het over de bewaking van de wettelijke normen voor stoffen in de lucht van de woonomgeving.  “Mensen denken vaak dat luchtkwaliteit vooral verslechtert door uitstoot van bedrijven. Dat beeld klopt niet. De wettelijke normen worden tegenwoordig gehaald. Maar het verkeer is vaak wél de schuldige. Dit is verantwoordelijk voor de helft van de uitstoot van een stof als benzeen, en maar liefst 50% daarvan komt door brommers. Het verkeer veroorzaakt ook veel fijnstof en NO2”. Door maatregelen te nemen lukt het de gemeente de situatie te verbeteren. “De verkeersstromen worden aangepast, bussen rijden op “groen gas”, binnenvaart- en cruiseschepen aan de wal gebruiken stroom en zetten de dieselgenerators uit. Er zijn pilots gestart met waterstof en accu’s voor schepen.”

Energietransitie

De energietransitie heeft ook privé zijn volle aandacht. Al tien jaar liggen er zonnepanelen op zijn dak. Hij overweegt nu deze te vervangen of er nog aan paar bij te leggen. Hij denkt erover in dat geval een thuisaccu aan te schaffen. Verder beraadt hij zich op een hybride warmtepomp. Een elektrische auto komt langzaam in beeld. Henk vertelt dat hij er tegenaan loopt dat hij geen klusser is. “Theoretisch weet ik het allemaal wel, maar echt realiseren is lastiger. Een energiecoach laten meekijken zou me bijvoorbeeld wel kunnen helpen”.

Lid van ECH

Henk is van mening dat een energiecoöperatie veel kan bereiken. Hij gelooft in het samen energie opwekken. Zo heeft hij ook aandelen in het energiepark in Nijmegen-Noord, dat in handen is van inwoners van Nijmegen en omgeving. Van ECH is hij nu al een aantal jaar lid. Hij wil graag weten of ECH zich ook richt op energiebesparing. We lichten toe dat de ECH een energiecafé heeft georganiseerd in Overasselt met dit thema. Leden van ECH nemen ook deel aan een project in Malden-Noord om minder gas te gaan gebruiken. Maar op dit moment dat dit nog nevenactiviteiten en ligt de focus op het opwekken van energie.

Henk is nog steeds druk met zijn werk. De avond gebruikt hij om te fietsen of uit te rusten. Als hij over een paar jaar met pensioen gaat wil hij ECH misschien wel actief ondersteunen. Intussen denkt hij graag mee over dingen die hij beroepsmatig tegenkomt, zoals accu-opslag of H2 projecten.

‘Ik denk dat we het kunnen’

Op onze vraag of hij optimistisch is over de transitie en klimaatverbetering zegt Henk: “Ik ben geen doemdenker. We hebben de zure regen opgelost. De luchtkwaliteit is flink verbeterd. Ik denk dat we het kunnen”.